Před měsícem vyšel na stránkách Rockcult rozhovor s IDm. Jelikož zrovna on je v rozhovorech často opomíjený, bylo jasné, že tenhle překlad tady na blogu nesmí chybět.:)
Píšou o vás, že jste skladatel, kytarista, zvukař, producent, rocková hvězda atd. Jak byste svou práci popsal vy?
Myslím,
že názvy jsou jako cenovky. Vymyšlené lidmi, aby se měli jak
identifikovat v plucích profesní hierarchie. V podstatě vše, čím se
zabývám, spadá do tvůrčí kulturní sféry. Takže moje cenovka je muzikant a
skladatel.
Na síti se často zmiňuje hudební škola. Máte hudební vzdělání, nebo jste samouk?
Chodil
jsem do zušky. Potom na lekce, pak do rockové školy "Krasnyj Chimik"
(Červený Chemik) na hodiny elektrické kytary a potom zase na soukromé
lekce.
Jaké byly vaše první kytary?
Moje
první kytara byla podomácku vyrobená z různých částí. Krk měla, myslím,
z Kremony, poloakustickou ozvučnici z Jolany, přenosky čistě DIY.
Prostě to byl Frankenstein.
Jak jste se dostal do skupiny DAJ a v jakých skupinách jste byl předtím?
DAJ
byla pravděpodobně první opravdová skupina, ke které jsem se na své
cestě přidal. Našli jsme se přes inzerát! Dělávalo se to tak, že se na
nějakém subkulturním místě nechal ručně psaný vzkaz, že skupina hledá
muzikanty. Tak jsem se dostal do své první kapely.
Kdy započala vaše proměna z kytaristy na skladatele a zvukaře?
K
tomu jsem se dostal postupem toho, jak jsem tvořil hudbu pro Slot.
Vždycky jsme si všechno dělali sami. Takříkajíc jsme postihovali tvůrčí
empiriku v uzavřeném cyklu.
Na jaké nástroje umíte hrát?
Na
kytaru. Hlavně na elektrickou. Ale i klasickou mám rád. Dále na piáno,
to je základní skladatelský instrument. Pak trochu na housle, ty
využívám pro soundtracky. Taky na niněru, tu rovněž používám na
soundtracky. Obecně mám velmi rád postmoderní provedení etnické hudby.
To je bomba!
Kdy vyvstala možnost vydělávat si na živobytí pouze hudbou? Jak jste se k tomu propracoval, čím jste se živil předtím?
Myslím,
že první peníze mi hudba začala vynášet se Slot. Ukázalo se, že je
možné žít z peněz, které dostanu za jakékoliv dílo. A ten pocit ještě
více zesílil, když jsem objevil pole soundtracků. Předtím jsem bral
různé práce. Nakládač, technik, analytik nebo integrátor ERP systému.
Není to o vás příliš známo, ale zabýval jste se i masteringem pro ostatní umělce. Teď už na to nezbývá čas?
Jeden
čas to tak bylo, ale není to pro mě. Ta práce vyžaduje mnoho diskurzu.
Já dávám přednost pozorování vnitřních světů. Ale kontakt s vnějšími
sférami je na naší scéně potřeba.
V jakým projektech v současnosti působíte?
Slot a Nookie.
Otázka
ohledně Romana Raina. Psalo se, že jste mu pomáhal se zvukem. To byla
velmi povedená spolupráce. Vznikla melodie k písni Sumerki právě pod
Romanovým vlivem?
S Romkou jsme se
spřátelili, když Slot vydali singl Alfa Romeo + Beta Juliette. Nemůžu
říct, že bych mu nějak cíleně pomáhal. Zkrátka jsme spolu besedovali.
Filozofovali jsme, abych tak řekl. Sumerki mají kořeny především v
tvorbě Björk. Nejsou z žánru gothiky, jak se může zdát.
Co máte radši, práci ve studiu nebo živá vystoupení?
To
i ono. Práce ve studiu je procesem vytváření nových vesmírů a světů.
Pódium je pak životaschopnost a evoluce těch světů. Život a smrt, jin a
jang.
Jaké jsou vaše vzory?
Nemám žádné. Stav tvoření se mění a s ním se mění i orientační body.
Sex, drogy a rock'n'roll nebo zdravý životní styl?
Klid a stabilita.
Jaký postoj máte k tradičnímu obrazu rockového muzikanta, hlavně co se týče tetování?
Na ničem z toho nezáleží.
Existují
názory, že básník by měl být chudý, muzikant osamělý atd. Rodina a
pravidelnost neposkytují živnou půdu emocím, kterými překypuje tvoření.
Jak je tomu ve vašem případě?
Přes plný žaludek nejde slyšet múzy. (pozn.:
takhle to doslova neřekl, použil rčení, jehož podstatu jsem se snažila
zachytit tak, aby to znělo aspoň trochu poeticky a zároveň dávalo smysl)
Při současném rozvoji technologií je možné prakticky všechnu hudbu složit a nahrát v domácím prostředí. Jak pracujete vy?
Všechno,
absolutně všechno se dá udělat doma, s výjimkou živého orchestru a
živých bicích. Technologie nám hodně pomáhají, ale zatím ještě nemůžou
plně zastupovat.
Zvlášť se zeptám na
váš vztah k analogovým a digitálním přístrojům na zpracování kytarového
zvuku. Používáte analogové syntezátory?
Já jsem digitální člověk. S analogem mám velmi napjaté vztahy.
Nedávno
jste si pořídil novou kytaru, Hohner G2T. Přenosky se přitom pravidelně
mění. Povězte nám, jaké ty přenosky jsou a jak se vám ten instrument
líbí. Jaké vybavení v současnosti používáte při živých vystoupeních?
Je
to skvělý nástroj! Zatím jsem teprve v procesu vybírání přenosek.
Momentálně používám kombinaci Seymour Duncan SH55 bridge, Dimarzio
Iluminator neck, na pódiu Line 6 Helix.
Skládáte
hudbu pro animáky i divadlo a také jste složil symfonický podkres pro
zahájení nedávné univerziády. Jak jste se k tomuto projektu dostal?
Seběhlo
se to tak nějak samo. Společně s Dašou Stavrovič se už pět let zabýváme
nejrůznějšími zajímavými projekty. Za tu dobu se nám podařilo najít
lidi stejného smýšlení a dát dohromady silný tvůrčí spolek. A tohle
spojení také pravidelně krásně jiskří.
Jak vznikají písně Slot a Nookie?
Slot
jsou kolektivní tvorbou. Dělají se přípravy, kolektiv se radí a
posuzuje. Utváří se seznam schváleného materiálu. A když máme dostatečné
množství, přichází čas k nahrávání alba. Nookie je autorský projekt.
Daša vytváří úplně všechno, já můžu sem tam něco dodat.
Jak vypadá váš běžný den?
Nijak. Naslouchám svým vnitřním pocitům, neřídím se diářem.
Co je pro vás typičtější, puntičkářská práce nebo spotánní osvícení?
Jedno bez druhého nemůže existovat. Spotánní osvícení je jiskra, ze které následně vyšlehne plamen.
Poznávají vás fanoušci na ulici? Nevadí vám to?
Občas ano. Nepřekáží mi to.
Jste spokojený v Moskvě nebo byste se radši přestěhoval někam jinam?
Mé milované město...
Co z vašeho okolí vás, obecně řečeno, vytrhává?
Vůně, zvuky, doteky, pohledy...
Jaké koncerty navštěvujete nebo jste třeba nedávno navštívil?
Nikam moc nechodím, takže si nevybavuju.
Z čeho čerpáte inspiraci?
Z momentů, zvuků, myšlenek a práce.
Pět knih nebo filmů, které byste doporučil úplně každému?
To je příliš intimní na to, abych to říkal úplně cizímu člověku.
Několik rychlootázek: psi nebo kočky, ráno nebo večer, bílé nebo červené víno, blondýnky nebo brunetky?
Kočky, ráno i večer, červené, oboje.
Představte si, že by se někdo chtěl obeznámit s vaší tvorbou. Jakými třemi díly by měl začít?
Dvje Vojny od Slot, Pylca Lunnoj Babočki od Nookie a muzikál Závěť Charlese Addamse.
Jakému způsobu odpočinku dáváte přednost, válení se na pláži nebo aktivní obcházení památek?
To závisí na místě a na společnosti.
Jste spíš pecivál nebo dobrodruh?
Spíš pecivál.
Ve vztahu k životu spíš asketa nebo požitkář?
Tvůrčí člověk musí být hladový. Když je mozek rozptylován orgiemi, může se tvůrčí myšlení otupit.
Dokonalost prý neexistuje. Co byste si chtěl ještě osvojit, čemu byste se chtěl naučit?
To je velké sousto. Všechno, co bych si chtěl osvojit, se ukazuje v procesu tvoření. Momentálně se učím na niněru.
Co
se týče alba Volki smotrjat v les, jste spokojený s výsledkem? Složil
jste všechny melodie na vašem legendárním Fender Stratocasteru? Nebyla
výměna basisty přílišnou komplikací? A jaké jsou prezentace?
Výsledek
je bez debat špičkový. Použil jsem kytaru Schecter Pete Dee PT. Nikita
mezi nás perfektně zapadl. Rytmická sekce hodně dobře šlape.
Bylo
to vzrušující, hrát před kamerami v show Hlas? Na kolikátý pokus jste
nahráli Krugi na vode? Jaký jste si z toho odnesl dojem?
Samozřejmě, že to bylo vzrušující. Krugi jsme dali na druhý pokus. Napoprvé se nespustily monitory.
O
projektu GanDuRas se psalo, že se prý rozpadl kvůli neshodám
jednotlivých členů. Ale na 200 kVt je jako spoluautor uveden Temur K., a
pokud vím, tak s Igorem jste žádné neshody neměl. Neplánujete třeba
jako GanDuRas vydat nové skladby?
GanDuRas
už nejsou aktuální. Temur je talentovaný vypravěč. Chtěli jsme album
trochu okořenit, a tak jsme ho přizvali ke spolupráci.
Máte pro čtenáře nějakou radu na závěr?
Never stop learning.
Žádné komentáře:
Okomentovat